Koła Małych Przedsiębiorców (grupa V i VI)
Uczestnicy Koła Małych Przedsiębiorców uczą się zarządzania własnymi zasobami w tym środkami finansowymi, oszczędzania i inwestowania własnych pieniędzy oraz tworzenia budżetów domowych. Poznają wybrane usługi bankowe i nowoczesną bankowość, wymyślają i realizują proste przedsięwzięcia ekonomiczne, a także zastanawiają się nad własnymi talentami i przyszłością zawodową. Kształcone na zajęciach kompetencje kluczowe, w tym kompetencje niezbędne na rynku pracy, są połączeniem wiedzy, umiejętności oraz postaw warunkujących sukces na kolejnych etapach edukacyjnych oraz w życiu zawodowym i prywatnym. Posiadanie szerokiego wachlarza kompetencji kluczowych, nabytych m.in. w procesie edukacji, pomaga w samorealizacji, rozwoju osobistym i aktywności obywatelskiej, ułatwia przystosowywanie się do nieustannych zmian zachodzących we współczesnym świecie, sprzyja integracji społecznej i zatrudnieniu. Inicjatywność i przedsiębiorczość wymaga wiedzy o dostępnych możliwościach działalności osobistej, zawodowej i gospodarczej, rozumienia zasad działania gospodarki, szans i wyzwań stojących przed pracodawcami i organizacjami oraz zagadnień etycznych związanych z przedsiębiorstwami. Omawiana kompetencja obejmuje umiejętność określania własnych mocnych i słabych stron, efektywnej organizacji pracy indywidualnej oraz współpracy w zespole, a także realizacji projektów (planowania, realizacji działań, w tym radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, a także prezentacji i oceny efektów). Postawa przedsiębiorcza w życiu osobistym, zawodowym i społecznym oznacza aktywność, kreatywność, inicjatywność, innowacyjność, obowiązkowość, determinację w dążeniu do celu, samodzielność i odpowiedzialność.
Poszczególne zajęcia skupiają się na radzeniu sobie z zarządzaniem własnymi finansami, planowaniem wydatków swoich oraz swojej rodziny, dokonywanie świadomych wyborów konsumenckich czy kierowaniu się rachunkiem ekonomicznym i własną opinią a nie reklamą.
Od kwietnia 2020 roku zajęcia są realizowane w formie zdalnej. Uczestnicy korzystają z technologii informacyjno – komunikacyjnych (TIK), rozwijają umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem, analizowania i wnioskowania oraz uczą się z wykorzystaniem różnych źródeł informacji. Taka forma projektu wdraża ich do samodzielnej systematycznej i wytrwałej pracy w przyszłości. Podejmowana tematyka została również dostosowana do obecnie panującej sytuacji gospodarczej w kraju. Uczniowie dowiedzieli się m.in. czym jest kryzys gospodarczy oraz jakie mogą być jego skutki.
Wszelkie pytania i wątpliwości związane z omawianymi zagadnieniami uczniowie mogą na bieżąco kierować przez dziennik elektroniczny Uonet+ firmy VULCAN, adres email: rakanowak@gmail.com lub wykorzystując aplikację Messenger.
Rafał Nowak