Menu Zamknij

Biblioteka

Z okazji Dnia Języka Ojczystego biblioteka szkolna ogłasza konkurs na rozszyfrowanie kalamburów fotograficznych. Napiszcie, jaki to związek frazeologiczny i jakie jest jego znaczenie.

O odpowiedzi poproszę na goslinskaa2@wp.pl do dnia 8 marca 2021 r.


Z OKAZJI MIĘDZYNARODOWEGO DNIA JĘZYKA OJCZYSTEGO

Wywiad Julii Zarębskiej (kl. VIb) z polonistką i bibliotekarką Alicją Goślińską

J.Z. Czy uważa Pani, że język polski jest trudnym językiem? Proszę uzasadnić swoją odpowiedź. 

A.G. Moim zdaniem, język polski jest dość trudny, szczególnie ze względu na zróżnicowane zasady pisowni, wyjątki w zasadach ortograficznych, które trzeba zapamiętać. Uważam jednak, że wszystko można opanować, jeśli czyta się książki. Codzienny kontakt ze słowem pisanym pozwala nam nieświadomie zapamiętywać nie tylko ortografię, ale i składnię zdań. Poza tym rozszerza zakres słownictwa i oczywiście wyobraźnię. To takie moje praktyczne wskazówki dla tych, którzy uważają, że nasz ojczysty język jest trudny.

J.Z.  Dlaczego wybrała Pani zawód nauczyciela języka polskiego? Kiedy pojawił się pomysł, aby pójść na studia polonistyczne?

A.G Właściwie od momentu, kiedy rozpoczęłam pracę nauczyciela, planowałam studia polonistyczne. Bardzo lubię zgłębiać z uczniami tajniki języka polskiego i literatury, nie tylko polskiej. Staram się, aby jak najatrakcyjniej przekazywać treści, szukam coraz to nowych źródeł dla swoich pomysłów na lekcje.

J.Z. Studiowała Pani filologię polską. Jak wspomina Pani ten czas?

A.G Filologię polską ukończyłam na studiach podyplomowych, więc nie był to typowy czas studencki. Musiałam pogodzić je z życiem rodzinnym i pracą. Jednak ludzie, których poznałam na Uniwersytecie Łódzkim, bardzo przyczynili się do mojego rozwoju i rozszerzenia pasji do literatury.

J.Z. Czy któryś z przedmiotów sprawiał Pani trudność? 

A.G Kłopoty zawsze sprawiały mi przedmioty związane z historią. Jeśli w tekście pojawiają się daty, ja mam „dziurę w mózgu” J

J.Z.  Którą epokę literacką lubi Pani najbardziej?

A.G Chyba to będzie romantyzm z Adamem Mickiewiczem i Juliuszem Słowackim. A moje ulubione cytaty z naszego wieszcza to: „Czucie i wiara silniej mówi do mnie, niż mędrca szkiełko i oko” oraz „Miej serce i patrzaj w serce”.

J.Z.  Których błędów językowych nie lubi Pani szczególnie?

A.G Bardzo drażni mnie „kontrol” zamiast „kontrola, ten „pomarańcz”, „nie ma kakała”. Pamiętajmy, że idziemy „do sali gimnastycznej”, „do stołówki”, a nie „na”.

J.Z.  Co najbardziej lubi Pani w naszym języku ojczystym?  Co urzeka Panią w języku polskim? 

A.G Bardzo lubię związki frazeologiczne. Często prowadzę takie zajęcia w bibliotece, kiedy poznajemy ich znaczenie, tworzymy kalambury, wyszukujemy w słowniku frazeologicznym. Używanie tych związków bardzo wzbogaca nasz język.

J.Z.  Czy ma Pani swoje ulubione dzieło literackie? 

A.G Z klasycznych dzieł to chyba będą: „Antygona” Sofoklesa, „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza i „Prawiek i inne czasy” Olgi Tokarczuk. To są rzeczywiście dzieła literackie.

J.Z.  Czy ma Pani ulubionego pisarza lub poetę?

A.G Mój ulubiony poeta to Edward Stachura, niepokorny, chodzący swoimi drogami. A jeśli chodzi o pisarza, to tu chyba Was zaskoczę. Dla relaksu czytam po kilka razy książki Joanny Chmielewskiej. Są to kryminały przepełnione niesamowitym poczuciem humoru i pomysłowością. Mam w domu całą kolekcję. Poza tym rzeczywiście lubię książki sensacyjne współczesnych pisarzy.

A na koniec zdjęcie części mojego domowego księgozbioru 😉

 

 

książki

 

„Pokój bez książek jest jak ciało bez duszy.”

Pozdrawiamy Wszystkich

Julia Zarębska

Alicja Goślińska


Życzę Wam radosnych i pogodnych Świąt Bożego Narodzenia, spędzonych w rodzinnym gronie i dużo ciekawych książek pod choinką! Oby wszystko układało Wam się po Waszej myśli, a zdrowie dopisywało każdego dnia!

Biblioteka szkolna


PRZYGODY W ŚWIECIE KSIĄŻEK

W marcu bieżącego roku biblioteka szkolna ogłosiła konkurs na grę planszową inspirowaną przeczytanymi książkami. Niestety, pandemia przeszkodziła w rozstrzygnięciu konkursu, choć wpłynęły bardzo ciekawe prace. Powrót do szkoły pozwolił na ocenę prac i ogłoszenie wyników. Laureatkami zostały uczennice klasy V: Jagoda Bernat, Karina Browarska i Nikola Wojtczak. Stworzyły trzy atrakcyjne gry, przy których uczniowie świetnie się bawili.

Gratulacje za dużą wyobraźnię i kreatywność!

Bibliotekarz: Alicja Goślińska


OLGA TOKARCZUK

Laureatka Literackiej Nagrody Nobla


PRZYJAŹŃ I CZYTANIE W SZKOLE W MODLNEJ

Dnia 11 października 2019 r. w szkolnej bibliotece odbyły się obchody Szkolnego Dnia Głośnego Czytania. Czytaliśmy fragmenty książki „Gang Słodziaków. Przyjaciele mogą wiele, czyli magia z leśnej polany”, rozmawialiśmy o przyjaźni, współpracy i wsparciu, jakie dają sobie przyjaciele. Dzieci spacerowały po sensorycznej ścieżce z darami lasu i śmieciami, jakie można spotkać w lesie. W oparciu o otrzymane książki odbył się również konkurs pięknego czytania, w którym nagrodami były Słodziaki, Juniorzy i właśnie książki.

Przed imprezą odbyły się zajęcia, podczas których dzieci, zainspirowane innym fragmentem książki, budowały Magiczne Drzewa Słodziaków. Stwierdziły one, że najbardziej magiczne drzewa, to drzewa jesienne i zimowe. Stąd pomysł na wykorzystanie białych otulin, które znaleźliśmy w paczkach z meblami oraz odpadów pasmanteryjnych. Rozmowa o zimie doprowadziła nas do pomocy zwierzętom, opiece nad nimi i zimowym dokarmianiu. Przygotowaliśmy paśnik i karmnik, a żeby zachęcić inne dzieci do dokarmiania, wywiesiliśmy hasło „Zima tuż, tuż… Pomóżmy zwierzętom ją przetrwać…” Dzieci bardzo chciały mieć swoje, oryginalne Słodziaki, więc na kolejnych zajęciach zajęliśmy się ich przygotowaniem. Z wykorzystaniem odpadów krawieckich z zaprzyjaźnionego zakładu powstały: Sowa Sabina, Łoś Łukasz, rodzina Zająców – Zuzia, Zenon i Zygmunt oraz Dzięcioł Darek i Wróbel Wojtek. Były one oceniane przez uczniów naszej szkoły, a nagrody publiczności otrzymały Zajęczyca i Łoś. Poprzez dzienniczki postępów czytania i naklejki propagowaliśmy czytelnictwo. Na koniec dzieci otrzymały zakładki, które wykorzystują przy codziennym czytaniu.

Od naszego pomysłu na pomaganie zwierzętom był tylko krok do ogłoszenia kolejnej akcji. Tym razem będziemy zbierać artykuły niezbędne zwierzętom z okolicznego schroniska. Bo „PRZYJACIELE MOGĄ WIELE…”

Bibliotekarz szkolny

Alicja Goślińska


GODZINY PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ (tekst pochylony)

 

PONIEDZIAŁEK

 

WTOREK

 

ŚRODA

 

CZWARTEK

 

PIĄTEK

   

7.15 – 8.00Koło Małych Przedsiębiorcówkl. VB (plan)

  

19

7.15 – 8.15

  

1

7.45 – 8.45

8

8.00 – 9.00

  

20

8.15 – 9.15

26

7.45 – 8.45

2

8.45 – 9.45

9

9.00 – 10.00

  

21

9.15 -10.15

27

8.45 – 9.45

3

9.45 – 10.45

10

10.00 – 11.00

14

10.00 – 11.00

22

10.15 – 11.15

28

9.45 – 10.45

4

10.45 – 11.45

11

11.00 – 12.00

15

11.00 – 12.00

22i1/2

11.15 – 11.45

29

10.45 – 11.45

5

11.45 – 12.45

12

12.00-12.55

16

12.00-12.55

 

11.50 – 12.45 Koło Małych Przedsiębiorców (kl. III projekt)

30

11.45-12.55

6

12.45 – 13.45

 

12.55 – 13.40

Koło Małych Przedsiębiorców (kl. II projekt)

 

12.55 – 13.40

Koło Małych Przedsiębiorców (kl. IV plan)

23

13.00 – 14.00

  

7

13.45 – 14.45

 

13.50 – 14.30 Koło Małych Przedsiębiorców (kl. VB projekt)

 

13.50 – 14.30 Koło Małych Przedsiębiorców (kl. IV projekt)

24

14.00 – 15.00

  
  

13

14.30 – 15.30

17

14.30 – 15.30

25

15.00 – 15.30

  
  

13 i 1/2

15.30 – 16.00

18

15.30 – 16.00

   
Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status