
Jak Nie Czytam, Jak Czytam
Nasza szkoła uczestniczyła w akcji czytelniczej JAK NIE CZYTAM, JAK CZYTAM. Polegała ona na równoczesnym czytaniu książek przez uczniów z całej Polski. Głównym celem jest budowa pozytywnego wizerunku czytania. Sprawienie, by książka nie kojarzyła się młodym ludziom z obowiązkową lekturą, lecz z czymś przyjemnym, ze spokojem, z wolnym czasem i rozrywką. Akcja ma również za zadanie zachęcić tych uczniów, którzy nie odkryli jeszcze radości z czytania i traktują je jako przykry obowiązek. Nie zmuszamy ich, lecz motywujemy.
Akcja wypromowana została na tydzień przed jej realizacją poprzez przygotowanie tablicy z ogłoszeniem. Zaproszeni zostali wszyscy nauczyciele, uczniowie oraz dzieci z oddziałów przedszkolnych. Zaplanowaliśmy ułożenie napisu MODLNA CZYTA, więc każda klasa przygotowywała jedną literę. Przed godziną 10.00 zgromadziliśmy się na boisku szkolnym, ustawiając się odpowiednio. Każdy uczestnik miał ulubioną książkę i czytał ją, podczas gdy dron z kamerą wszystko rejestrował.
Sądzę, że takie spotkanie całej szkoły i czytanie w niecodziennych okolicznościach sprawiło nam wszystkim przyjemność.

PRZEDSZKOLAKI Z MODLNEJ MAJĄ NOWE KSIĄŻECZKI
W Szkole Podstawowej w Modlnej dobiega końca realizacja „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025” Priorytet 3. Kierunek interwencji 3.1. Program zakładał zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3-6 lat oraz realizację działań promujących czytelnictwo. Wzbogaciliśmy się o nowości wydawnicze dla najmłodszych o wartości 3.125 zł. Wsparcie w wysokości 2.500 zł otrzymaliśmy w ramach Programu.
Pierwszym etapem były zakupy książek, zgodnie z listą pozytywnie zaopiniowaną przez Radę Rodziców, a następnie utworzenie kącika czytelniczego dla przedszkolaków. Obok klasycznych, tradycyjnych książek pojawiły się wydawnictwa sensoryczne – książeczki z zapachami, dźwiękami czy też ruchomymi obrazkami. Odbyło się spotkanie z autorem książek, który zachęcał dzieci do czytania. Na podstawie wybranych pozycji, we współpracy z bibliotekarzem szkolnym, przeprowadzone zostały zajęcia dydaktyczne dla obu oddziałów przedszkolnych. Pani Anna Pisera zrealizowała zajęcia o emocjach na podstawie książki „Kolorowy potwór”. Pedagog szkolny Pani Anna Sadecka-Dłubała, wspierając się opowieścią „O Misiu, który szukał przyjaciela”, rozmawiała z dziećmi o przyjaźni. Powstały prace „Mój pluszowy przyjaciel”. Pani Aleksandra Rogalska przygotowała na Dzień Pluszowego Misia puzzle, zgadywanki oraz piękną dekorację promującą czytelnictwo. Odbyły się zajęcia edukacyjne o jesieni na podstawie przygód Misia Uszatka. Najnowszą przygodą przedszkolaków były „Mikołajki z Mikołajem”.
Wierzymy głęboko, że dzieciaki wychowane w kontakcie z książką, staną się w przyszłości zagorzałymi czytelnikami.
Zapraszamy do naszej biblioteki!
Bibliotekarz szkolny Alicja Goślińska

Nasza szkoła otrzymała środki finansowe w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025 Priorytet 3. Możemy je przeznaczyć na zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3-6 lat i realizację działań promujących czytelnictwo. W związku z tym przedszkolaki spotkały się z autorem książek dr Wojciechem Marciniakiem – adiunktem w Katedrze Historii Polski i Świata po 1945 roku Instytutu Historii Uniwersytetu Łódzkiego, kierownikiem Archiwum Sybiraków, Opowiedział on dzieciom o tym, czym są źródła historyczne, znajdujące się dookoła nas. Zaintrygował je budzikiem, który przemierzył tysiące kilometrów ze swoją właścicielką podczas I i II wojny światowej. Nie można było uniknąć tematu historii współczesnej i dramatu rozgrywającego się w Ukrainie. Dlatego też kontynuacją tych historycznych opowieści były warsztaty plastyczne, podczas których dzieci wykonywały gołąbka pokoju. Zajęcia zakończyły się gromkim okrzykiem „POKÓJ!” i mamy nadzieję, że dzieci go przywołają.
Bibliotekarz szkolny Alicja Goślińska